Mesa7aStudents

MESA7A
 
الرئيسيةالرئيسية  البوابةالبوابة  س .و .جس .و .ج  بحـثبحـث  الأعضاءالأعضاء  المجموعاتالمجموعات  التسجيلالتسجيل  دخول  

شاطر | 
 

 مشروع مترو دبى المعلق...دراسه مساحيه عمليه

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
eslam mamdouh



عدد المساهمات : 2
تاريخ التسجيل : 16/07/2009

مُساهمةموضوع: مشروع مترو دبى المعلق...دراسه مساحيه عمليه   الخميس يوليو 16, 2009 2:21 pm

["بسم الله الرحمن الرحيم


[مشروع مترو دبى المعلق ....دراسه مساحيه عمليه

Cزملائى الافاضل ...تحيه طيبه وبعد....اقدم لحضراتكم دراسه مساحيه عمليه عن الاعمال المساحيه فى مشروع مترو دبى الذى يعد من اكبر المشروعات فى الشرق الاوسط , ومن اعلاها فى المستوى التقنى والتكنولوجى .


[تقديم عام عن مشروع مترو دبى :


مترو دبي شبكة مترو آلي (driverless) تحت الإنشاء في مدينة دبي ثاني أكبر مدن الإمارات، يهدف المشروع إلى تخفيف حدة الازدحام المروري، وتخفيض الوقت المستغرق أثناء التنقل بالمواصلات. سيشكل بنائه نموذجاً جديداً متميزاً في فن العمارة. يهدف إلى التخفيف من التلوث الناتج عن وسائل المواصلات الاعتيادية، قيمته 15.5 مليار درهم. سيشكل حلقة ربط رئيسية تربطها مع مطار دبي الدولي.( الموسوعه الحره ويكيبيديا)


يرجع تاريخ المشروع الى عام 1997 م , بعد التاكد من ان شبكه المواصلات فى الاماره لن تستطيع تحملب الضغط الناتج عن حركه العماله الكبيره والحركه الصناعيه والتى لابد من استيعابها بانشاء مشروع مواصلات ضخم لحل تلك الازمه

يتكون المشروع من مرحلتين اساسيتين وهما المرحله الاولى الخط الاحمر والذى سيتم تسلميه فى شهر سيبتمبر 2009 , واما المرحله الثانيه فهى الخط الاخضر , والذى سيتم تسليمه فى مارس2010م طبقا للتخطيط الزمنى للمشروع
ولقد تشرفت بالعمل المساحى فى مشروع مترو دبى فى الخط الاخضر..[/COLOR][/SIZE]


يشرف على المشروع عده شؤكات كبرى

1- شركه ميتسوبيشى للصناعات الثقيله .
2- شركه اوباياشى اليابانيه .
3- شركه كاجيما اليابانيه .
4- شركه يابى ماركيزى التركيبه]


لاجهزه المساحيه المستخدمه فى المشروع:

[SIZE="5"][color:9dec="DimGray"]1- اجهزه المسح الفراغى: [/SIZE]

[SIZE="5"][color:9dec="DimGray"]وهى اجهزه تستخدم تقنيات التصوير الارضى فى رفع المناطق بسرعه وسهوله رغم ان تلك الاجهزه مكلفه للغايه, تقوم فكره تلك الاجهزه على حساب المسافه الفاصله بين الجهاز , وكل نقطه من النقاط التى يتم التقاط صوره لها , ومن خلال المسافه والبعد البؤرى لاله التصوير المستخدمه , يتم تحديد البعد الحقيقى بين الجهاز وكل ظاهره من تلك الظاهرات الموجوده , ثم يقوم الجهاز بتحويل كل نقظه من النقاط الموجوده فى الصوره الملتقطه الى احداثيات رقميه من النقطه التى يتم ادخالها كنقطه اصل مرجعيه للجهاز فى اجراء عمليه الرفع , ( تختلف قدره الاجهزه على رفع وحفظ النقاط حتى تصل تلك القدره فى بعض الاجهزه الى ما يقارب رفع 50000 نقطه فى الثانيه الواحده ) , ومن اشهر الاجهزه فى المسح الفراغى اجهزه توبكون واجهزه تريمبل .[/SIZE]



[SIZE="6"][SIZE="5"][color:9dec="dimgray"][color:9dec="SandyBrown"]2- اجهزه تحديد المواقع العالميه :[/SIZE][/SIZE]
[SIZE="5"][color:9dec="sandybrown"]وتستخدم محطات تحديد المواقع والمحطات الزكيه ( التى تتكون من اجهزه محطه الارصاد المتكامله واجهزه تحديد المواقع ) والتى يمكن تحريكها عن بعد , وتستخدم تلك الاجهزه فى وضع نقط الثوابت الاساسيه فى المشروع وانشاء الخط المرجعى الاساسى الذى يمتد بطول المشروع والذى من خلاله يتم وضع نقط الثوابت لزياده دقه العمل وايجاد احداثيات النقط المرجعيه , واجراء عمليه الربط بين النقط الاساسيه ).[/SIZE]




[SIZE="5"][color:9dec="DimGray"]3- اجهزه محطه الارصاد المتكامله والملحقات المتعلقه بها :[/SIZE]


[SIZE="5"]تستخدم بشكل اساسى فى اجراء عمليات الرفع والتوقيع واسقاط النقط وتحديد مواقع مراكز ( البيارات ) كما سياتى ذكر ذلك بالتفصيل ).[/SIZE]




[SIZE="6"][color:9dec="Gray"]4-جهاز الميزان :[/SIZE]

[SIZE="5"]ميزان دقيق من نوع توبكون لايجاد المناسيب لشكل طولى على امتداد المشروع واجراء تحديد اولى لعمليات التسويه على اساس الانحدار المطلوب لخط سير المترو فى المناطق المختلفه .[/SIZE]

[SIZE="5"]بالاضافه الى المتر الشريط لقياس الابعاد على مسافات بسيطه , واجهزه اللاسلكى للاتصال بين مجموعه العمل ..[/SIZE]




[SIZE="6"][color:9dec="Gray"]العمل المساحى فى مشروع مترو دبى:[/SIZE]


[SIZE="5"][color:9dec="Green"]1-باستخدام محطات تحديد المواقع العالمى واجهزه المسح الفراغى تم انشاء نقط ثوابت مرجعيه بطول المشروع
على مسافات متقاربه . X, y, z معلوم احداثياتها بدقه متناهيه


وذلك من خلال اجراء عمليه نقل دقيق للنقط المعلومه الاحداثيات فى شبكه المثلثات الجيوديسيه الاقرب للمشروع باستخدام محطات تحديد المواقع العالمى , بوضع الجهاز المرجعى على النقطه المعلومه المنسوب فى الشبكه الجيوديسيه ووضع جهاز استقبال اخر على النقطه المجهوله المراد تحديد احداثياتها بدقه , ويتم ذلك لفتره زميه طويله ومرات متعدده للحصول على اعلى دقه ممكنه لاحداثيات النقط المرجعيه للمشروع .

وبعد ذلك تم الربط بين المسافات الفاصله بين النقط المكونه لنقط الثوابت بهدف تحويل تلك النقط لخط مرجعى بطول المشروع للربط بين جميع اجزائه ...بحيث يكون نظام الاحداثيات المستخدم فى جميع اجزاء المشروع موحد وتكون الاحداثيات منسوبه الى نقط مرجعيه دقيقه وثابته .



2-باستخدام محطه الارصاد المتكامله تم اخذ نقط اخرى من نقط الثوابت الاساسيه لكى يتم بذلك عمل شبكه مثلثيه داخليه للمشروع للربط بين النقط المكونه له بكل دقه بحيث يكون كل نقطه من النقط المستخدمه فى المشروع مربوطه مع نقطتيين من نقط الثوابت المنقوله من الشبكه الجيوديسيه ومربوطه مع كل نقطه من النقط المكونه للمشروع بكل دقه , ويصبح الشكل بذلك اقرب ما يكون لشبكه مثلثات موجوده لزياده الدقه للنقط المستخدمه فى المشروع لربط اجزاء المشروع مع بعضه بشكل عالى الدقه .



3- تم رفع المنقطه التى سيتم انشاء المترو المعلق بها باستخدام محطه الارصاد المتكامله وملحقاتها مثل المجموعه الثابته ( الترابراخ ) والعاكس والعاكس الصغير , وفى الغالب يتسخدم العاكس الثابت لوضعه على النقط من خلال وضع جهاز محطه الارصاد المتكامله على النقط الثوابت الاساسيه وتكون النقطه المرجعيه نقطه ملعومه الاحداثيات بدقه ووضع عاكس المجموعه الثابته على اى نقطه من تلك النقط لبدأ عمليه الرفع وتقليل مقدار الخطا لاكبر قدر ممكن .


4- بعد اراء عمليه الرفع تم تسجيل بعض البيانات الاساسيه فى جدول للربط بين البيانات والبيانات الاخرى فى باقى اجزاء المشروع , وتم ارسال البيانات المرفوعه على شكل لوحه هندسيه بعد اجراء الاعمال المكتبيه عليها الى الجهه الاستشاريه لتحديد مواقع نقط البيارات الاساسيه .



البيارات هى محور الارتكاز الذى يوضع عليه الجزء الرئيسى من الفورم الاساسيه الذى يسير عليها المترو , ويتم وضعها من خلال محطه الارصاد المتكامله باكسات وحداثيات معينه على البيارات , وتحتوى تلك الفرمات التى يتم تركيبها على البيارات على قطبين للتيار الكهربى لحركه المترو , يتم تركيبهم باتجاه ومنسوب معين , لان حركه المترو يكون بدون سائق , بالاعتماد الكلى على حركه التيار الكهربى على القطبيين



5- يتم توقيع مراكز البيارات الاساسيه من خلال محطه الارصاد المتكامله والمينى بيرزم او العاكس العادى , كمركز للاكسات ومنا يتم عمل شكل دائرى بنصف قطر معين منه الى باقى الاجزاء ( متر تقريبا ) , ويتم تحويطها بالشبكات والاقفاص الحديديه , من كل الاجزاء , وبعدها يتم عمل صبات خرسانيه لتدعيم تلك الاجزاء , وتثبيتها وجعلها اقوى وزات قوه تحمل لاوزان اعلى لتتحمل حركه السير عليها.





6- يتم بعد ذلك تحديد احداثيات مكان وضع الجزء الداعم على البياره فى مركزها بالضبط لضمان التوازن باحداثيات دقيقه من خلال محطه الارصاد المتكامله , وذلك بعد التاكد من مقدار قوه التحمل للبياره , ويلاحظ ان قوه تحمل البيارات عند محطات المترو الاساسيه يجب ان تكون اعلى من اى جزء اخرى ( اماكن ركوب الركاب الضغط يكون عليها اعلى )







اتمنى ان يكون الموضوع على قدر مناسب من الافاده للجميع.....وشكرا لحضراتكم على المتابعه

وفى انتظار المشاركات والاستفسارات[/SIZE]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ahmed mohamed
مشرف قسم الاستوديو
avatar

عدد المساهمات : 7
تاريخ التسجيل : 13/07/2009
العمر : 29

مُساهمةموضوع: رد: مشروع مترو دبى المعلق...دراسه مساحيه عمليه   الخميس يوليو 16, 2009 3:04 pm

الله ينور عليك يا سولم موضوع جامد جدا وربنا معاك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
عصام محمد
مشرف القسم العام
avatar

عدد المساهمات : 61
تاريخ التسجيل : 13/07/2009
العمر : 29

مُساهمةموضوع: رد: مشروع مترو دبى المعلق...دراسه مساحيه عمليه   الخميس يوليو 16, 2009 3:50 pm


ايه الشغل الجامد ده يا سولم موضوع هايل با بشمهندس اسلام
وشكرا لمجهودك الجامد ده
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
AHMED FTIHA
نائب مدير عام المنتدي
avatar

عدد المساهمات : 58
تاريخ التسجيل : 12/07/2009
العمر : 29

مُساهمةموضوع: رد: مشروع مترو دبى المعلق...دراسه مساحيه عمليه   الخميس يوليو 16, 2009 4:12 pm

بجد شغل عالى اوى يا بشمهندس
والف شكر على المجهود الرائع دة وجزاك الله كل خير
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
usama mohammed
مشرف القسم الترفيهى
avatar

عدد المساهمات : 55
تاريخ التسجيل : 13/07/2009
العمر : 29
الموقع : الاسكندريه

مُساهمةموضوع: رد: مشروع مترو دبى المعلق...دراسه مساحيه عمليه   الخميس يوليو 16, 2009 6:58 pm

بارك الله فيك يا اسلام موضوع مفيد جدا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
نورهان



عدد المساهمات : 12
تاريخ التسجيل : 15/07/2009
العمر : 29
الموقع : الاسكندرية

مُساهمةموضوع: رد: مشروع مترو دبى المعلق...دراسه مساحيه عمليه   الجمعة يوليو 17, 2009 11:05 pm

بجد تحفة
تسلم ايدك يا بشمهندس
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
مشروع مترو دبى المعلق...دراسه مساحيه عمليه
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
Mesa7aStudents :: علوم المساحة-
انتقل الى: